Laboratorium 1: Ala ma kota

1 „Ala ma kota”

Zaczynamy od rzeczy najprostszych. Tematem zajęć będzie:

  1. Logowanie się do systemu.
  2. Obsługa środowiska — galopkiem.
  3. Mój pierwszy program.
  4. Zmienne i ich deklaracje.
  5. Podstawowe operacje arytmetyczne.
  6. Podsawowa instrucja wyprowadzania informacji printf()
    • wyprowadzanie tekstu,
    • wyprowadzanie nowej linii,
    • wyprowadzanie liczby.
  7. Instrukcja ifif — else.
  8. Polecenie for (pętla)

1.1 Zadanie do wykonania

  1. Pobierz, skompiluj i uruchom pierwszy program w C: helloworld.c wyświetlający na ekranie tekst.
  2. Przykładowy program czyparzysta.c wyświetla na ekranie wylosowaną liczbę oraz informację, czy jest ona parzysta, czy nieparzysta. Do losowania użyto funkcji rand() z biblioteki stdlib.h. Do inicjalizacji generatora liczb losowych użyto funkcji srand() za pomocą instrukcji: srand(time(NULL));, gdzie time() to funkcja z biblioteki time.h. Do ustalenia zakresu losowanych liczb użyto operatora reszty z dzielenia, czyli %.
  3. Napisać program wypisujący tekst „Ala ma <> kota” (gdzie w miejscu <> będą pojawiały się liczby od 0 do 99, a słowo kota będzie miało poprawną formę (to znaczy „Ala ma 1 kota” ale „Ala ma 2 koty”.
    1. spróbować narysować schemat blokowy programu (i porównać z rozważaniami z bryku (rozdział 5) lub slajdów z wykładu (początkowe slajdy);
    2. przeanalizować program w Blockly rozwiązujący zbliżony problem.
  4. Zapoznać się z innymi problemami na liscie zadań numer 1.

2 Wersja PDF tego dokumentu…

pod adresem.

Wersja: 7 z drobnymi modyfikacjami! data ostatniej modyfikacji 2016-02-19 20:53:16 +0100