1 Kolokwia i tryb zaliczeń
- Obecność na zajęciach zgodnie z regulaminem studiów jest obowiązkowa.
- Warunkiem wpisania oceny z wykładu jest pozytywne zaliczenie kolokwium.
- Oceny po kolokwium zostaną wpisane do systemu Edukacja. Zgodnie z regulaminem student ma dwa dni robocze na zakwestionowanie oceny. Po tym terminie ocena jest zatwierdzana i nie ma sposobu jej zmiany.
2 Wykład
2.1 Cel zajęć
Uaktualnienie i ujednolicenie wiedzy/terminologii oraz zdobycie nowych wiadomości z zakresu technologii informacyjnych. Przygotowanie do kursu programowania.
2.2 Krótki opis zawartości kursu
Podstawowe informacje na temat funkcjonowania i budowy współczesnych komputerów (sprzęt, architektura), ich systemu operacyjnego. Historia rozwoju komputerów. Publikacja techniczna. Wstęp do algorytmiki.
2.3 Slajdy
- Wprowadzenie — 15 min.
- Publikacja techniczna. Treść i forma — 2 godz.
- Publikacja techniczna. Automatyczne spisy — 1 godz.
- Komputery — 1 godz.
- Arytmetyka komputerów — 2 godz.
- Algorytmy. Formalne metody prezentacji algorytmu. Automat skończony — 3 godz.
- Jak tworzymy algorytmy?.
Zainteresowani mogą pobrać prosty program w pythonie rozwiązujący problem „wież Hanoi” dla dowolnej liczby krążków… Został on utworzony na podstawie algorytmu przedstawionego na wykładzie. Jest też animacja pozwalająca obejrzeć zabawę dla 5 krążków…
- Złożoność obliczeniowa. „Trudne” zadania — 2 godz.
- Internet i okolice albo „Cicer cum Caule”.
- Extra! Technologie Informacyjne, Informacja
- Kolokwium — 1 godz.
2.4 Zadania domowe
- Do wykładu z dnia 2 grudnia 2015 roku:
- Rozszerzyć działanie opisanej na wykładzie maszyny Turinga tak, żeby rozpoznawała jeszcze literę c.
- Zaprojektować maszynę Turinga dodającą dwie cyfry binarne.
3 Laboratorium
3.1 Cel zajęć
Praktyczne ćwiczenie wiadomości z zakresu technologii informacyjnych i podstaw programowania.
3.2 Krótki opis zawartości całego kursu
Praktyczna obsługa procesora tekstu, style, spisy treści, bibliografia, podstawy prowadzenia obliczeń z wykorzystaniem komputerów.
3.3 (Ramowy) Plan zajęć
- Style i ich modyfikacja, ilustracje, współpraca z arkuszem kalkulacyjnym — 2 godz.
- Automatyczne spisy treści, ilustracji, bibliografia… — 2 godz.
- (Ostateczne) Formatowanie dokumentu — 2 godz.
- Błędy obliczeń. Python — 2 godz.
- Błędy — obliczenia praktyczne — 2 godz.
- Możliwości obliczeniowe komputera — 2 godz.
- Elementy programowania (instrukcje warunkowe, pętle,…) — 2 godz.
- Podsumowanie, zaliczenia — 2 godz.
3.4 Warunki zaliczenia
Pozytywna ocena zadań laboratoryjnych.
4 Extras
- Jak działa komputer. Dosyć stare. Ale wszystko prawda… (Reżyser: Krzysztof Zanusi)
- Komputer zbudowany na przekaźnikach.
- Przykłady maszyn Turinga i ich programowania (trzeci temat na stronie).
5 Czasami zadawane pytania
Pytania najlepiej zadawać pocztą elektroniczną…
Uwaga: Nie odpowiadam na niepodpisane pytania!
- Jaki jest zakres materiału na kolokwium?
W zasadzie obowiązuje materiał „przerobiony” na wykładzie do czasu kolokwium, ale z powodu godzin rektorskich — mogą pojawić sie pytania odnoszące sie i do reszty materiału. - Uzyskałem dyplom ECDL, prowadzący wspomniał, że zwalnia on z I roku Informatyki na większości uczelni. Czy uznaje Pan ten dyplom?
Mam kłopot z tymi dyplomami ECDL. Niestety zakres wykładu jest szerszy niż zakres ECDL. Natomiast należy jakoś uznać zdobyte kwalifikacje i zdecydowałem, że dyplom ECDL będzie dodawał maksimum 0.5 do uzyskanej oceny (generując ocenę nie lepszą niż celująca 🙂 - „…chciałbym się dowiedzieć kiedy byłaby możliwość skonsultowania z Panem tego kolokwium…”
Praktycznie nie ma takiej możliwości aby każdy miał dostęp do swojej pracy i mógł ją dyskutować. Ale można próbować.
6 Dokument jako jeden plik PDF
7 Kilka uwag o literaturze
Poniżej przedstawiam bardzo wiele książek. Robię to dla tych, którzy nie wiedzą od czego zacząć. Wszystkie pozycje literatury uzupełniającej zostały wybrane z katalogu Biblioteki Głównej. Nie znaczy to, oczywiście, że są dostępne. Ale można od nich zaczynać (jeżeli będzie taka potrzeba)…
Dział „Beletrystyka” zawiera trzy znakomite książki wielkich naukowców: Feynmana i Ulama. Pierwszy z nich był fizykiem drugi matematykiem. Obaj brali udział w projekcie Manhattan i bardzo ciekawie opisują tamte czasy. Wspominam o nich na wykładzie. Dodałem tam też inną, bardzo dobrą pracę: Jamesa Gleicka Informacja. Bit, wszechświat, rewolucja. Jest gruba, ale daje znakomity obraz informatyki i przedmiotu jej badań czyli informacji.
Nie jestem, natomiast, w stanie nadązać nad rozwojem systemu Microsoft Office oraz nad masowo produkowaną literaturą na temat tego oprogramowania.