Jedna myśl w temacie “Który z mechaników…”

  1. Panie doktorze,
    Coś tam czytałem o dynamice pojazdu jak byłem w PWR Racing Team, więc podejmę rękawice. Moim zdaniem jest jeden główny powód tego zjawiska, a jest nim rozkład masy systemu auto przyczepa.
    Układ ze środkiem ciężkości w okolicy środka jest neutralny (ani podsterowny, ani nadsterowny, wszystkie siły się równoważą). Samochody ze środkiem ciężkości przesuniętym do przodu mają cechę bycia podsterownymi, a te ze środkiem ciężkości przesuniętymi do tyłu nadsterowne. Podsterowność powoduje wyjeżdżanie przodu (np. w zakręcie w lewo, przód zaczyna odjeżdżać w prawo i potrzebne jest dokręcenie kierownicą), nadsterowność powoduje wyjeżdżanie tyłu (np. w zakręcie w lewo, tył zaczyna odjeżdżać w prawo, więc potrzebne jest ujęcie kąta skrętu na kierownicy). Jednakże tutaj dochodzi nam do tego jeszcze przegub, więc w prostych słowach, do doświadczenia :
    układ 1. wymuszenie z tyłu ma mały wpływ na cały układ, a ciężary w doświadczeniu są tak dobrane, że jest on prawie idealnie neutralny, więc ciężko go wytrącić z równowagi.
    układ 2. każda zmiana wagi, (zwłaszcza przeniesienie jej tam gdzie następuje wymuszenie) powoduje, że układ nie jest już neutralny, staje się nadsterowny (tył zaczyna wyjeżdżać)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *