wytłumaczy (z marszu) biednemu informatykowi czemu tak jest?
Ale tak, żeby zrozumiał.
Jeden komentarz do “Który z mechaników…”
Panie doktorze,
Coś tam czytałem o dynamice pojazdu jak byłem w PWR Racing Team, więc podejmę rękawice. Moim zdaniem jest jeden główny powód tego zjawiska, a jest nim rozkład masy systemu auto przyczepa.
Układ ze środkiem ciężkości w okolicy środka jest neutralny (ani podsterowny, ani nadsterowny, wszystkie siły się równoważą). Samochody ze środkiem ciężkości przesuniętym do przodu mają cechę bycia podsterownymi, a te ze środkiem ciężkości przesuniętymi do tyłu nadsterowne. Podsterowność powoduje wyjeżdżanie przodu (np. w zakręcie w lewo, przód zaczyna odjeżdżać w prawo i potrzebne jest dokręcenie kierownicą), nadsterowność powoduje wyjeżdżanie tyłu (np. w zakręcie w lewo, tył zaczyna odjeżdżać w prawo, więc potrzebne jest ujęcie kąta skrętu na kierownicy). Jednakże tutaj dochodzi nam do tego jeszcze przegub, więc w prostych słowach, do doświadczenia :
układ 1. wymuszenie z tyłu ma mały wpływ na cały układ, a ciężary w doświadczeniu są tak dobrane, że jest on prawie idealnie neutralny, więc ciężko go wytrącić z równowagi.
układ 2. każda zmiana wagi, (zwłaszcza przeniesienie jej tam gdzie następuje wymuszenie) powoduje, że układ nie jest już neutralny, staje się nadsterowny (tył zaczyna wyjeżdżać)
Panie doktorze,
Coś tam czytałem o dynamice pojazdu jak byłem w PWR Racing Team, więc podejmę rękawice. Moim zdaniem jest jeden główny powód tego zjawiska, a jest nim rozkład masy systemu auto przyczepa.
Układ ze środkiem ciężkości w okolicy środka jest neutralny (ani podsterowny, ani nadsterowny, wszystkie siły się równoważą). Samochody ze środkiem ciężkości przesuniętym do przodu mają cechę bycia podsterownymi, a te ze środkiem ciężkości przesuniętymi do tyłu nadsterowne. Podsterowność powoduje wyjeżdżanie przodu (np. w zakręcie w lewo, przód zaczyna odjeżdżać w prawo i potrzebne jest dokręcenie kierownicą), nadsterowność powoduje wyjeżdżanie tyłu (np. w zakręcie w lewo, tył zaczyna odjeżdżać w prawo, więc potrzebne jest ujęcie kąta skrętu na kierownicy). Jednakże tutaj dochodzi nam do tego jeszcze przegub, więc w prostych słowach, do doświadczenia :
układ 1. wymuszenie z tyłu ma mały wpływ na cały układ, a ciężary w doświadczeniu są tak dobrane, że jest on prawie idealnie neutralny, więc ciężko go wytrącić z równowagi.
układ 2. każda zmiana wagi, (zwłaszcza przeniesienie jej tam gdzie następuje wymuszenie) powoduje, że układ nie jest już neutralny, staje się nadsterowny (tył zaczyna wyjeżdżać)